Dit artikel is eerder gepubliceerd op het Ondernemersmagazine
Tegenwoordig vliegen de online en offline advertenties je om de oren. Als klant wordt er naar je geschreeuwd: ‘Koop dit product bij mij’. Dat is hoe de marketingwereld nu in elkaar steekt. Aron Zomer vindt dat zonde en wil daar verandering in brengen. Combineer performance marketing met branding op een transparante manier en je behaalt volgens hem de beste resultaten op een manier die voor iedereen fijn is.
Volgens Aron is het doel van marketing om anderen met jouw bedrijf te verbinden. “Zodra jij begint met praten over jouw bedrijf, is dat al marketing. Dat kan op verschillende manieren. Op de markt wil iedereen laten blijken dat zij de goedkoopste zijn. Dat doen ze door over elkaar heen te schreeuwen.” Dat is niet de marketing die Aron voor ogen heeft, dat is sales. “Als je op vakantie bent, vind je het ook irritant als mensen je op straat aanspreken om dingen te kopen. Online zijn we dit heel normaal gaan vinden, maar dat is het niet. Dat vind ik doodzonde. Je kan zoveel mooie dingen met marketing doen, in plaats van alleen maar verkopen. Je wilt dat iemand zich betrokken voelt bij jouw bedrijf. Het gaat om het verhaal van het bedrijf, niet om het zoveelste advertentie-mailtje. Marketing is meer dan dat.”
Performance marketing en branding vormen volgens Aron een gouden combinatie. Wat dat precies inhoudt? “Performance marketing is resultaat gedreven, puur gericht op omzet. Het gaat daarbij om de korte termijn. Branding richt zich op de lange termijn en gaat over wat mensen van jouw bedrijf vinden.” Bedrijven richten zich vaak op een van de twee. De voorkeur gaat vaak uit naar performance marketing. “Klanten denken dat dat het meeste geld oplevert. Ik probeer dat te nuanceren. Het is heel waardevol om als ideale partner gezien te worden. Als klant ga je naar het bedrijf dat jouw probleem kan oplossen én een goed imago heeft.” Juist de combinatie is belangrijk. Naast een goed imago heb je simpelweg ook omzet nodig. Aron vertelt: “In plaats van de strijd tussen performance marketing en branding om het marketingbudget moet je de krachten van beiden inzien. Deze twee moeten gecombineerd worden, wil je echt goede resultaten behalen.”
Als bedrijf moet je natuurlijk onder de aandacht blijven bij klanten. “Je moet ze laten zien welk probleem begint te spelen. Zodra zij er klaar voor zijn, ben jij degene die hen komt helpen om het probleem op te lossen. Als bedrijf wil je dan als eerste in het hoofd van de klant zitten. Omdat ze je kennen en weten wat je voor ze kan betekenen, niet omdat je ze constant achtervolgt met verkooptrucjes.”
De laatste jaren zijn er veel ‘cowboys’ in de marketingwereld gekomen. “Dat zijn partijen die trucjes uithalen om zelf zo veel mogelijk omzet binnen te halen. Dat staat bij hen boven de klanttevredenheid. Dat wat zij aanbieden is het belangrijkste, niet datgene dat de klant wil. Dat vind ik oneerlijk. Het gaat dan niet meer om de doelstellingen van de klant.”
De aanpak van Aron is anders. “Ik kijk naar waar daadwerkelijk de behoefte van de klant ligt. Het is niet zo dat ik alles overneem en zij afhankelijk zijn van mij. We gaan samen aan de knoppen draaien, daarin neem ik de rol van een partner aan. Daar groeit het bedrijf het meest van. Dat kan betekenen dat ik meegroei met bedrijven en we een langdurige samenwerking aangaan. Maar het kan ook betekenen dat bedrijven mij ontgroeien. Ook dat is goed, dat betekent dat ik mijn werk heb gedaan.” In de uitvoering richt hij zich op performance marketing, de branding leent hij uit. “Er zijn partijen die daar veel beter in zijn, zij pakken dat stuk op. Dat kun je zien als concurrenten, zij nemen immers ook een deel van het marketingbudget in beslag. Maar zo zie ik het niet. We werken nauw met elkaar samen om het beste resultaat te realiseren.”
De klanten van Aron bevinden zich in verschillende sectoren. “Het grootste deel zit in de duurzaamheidstransitie. Ze hebben een maatschappelijk doel, er zit een reden achter waarom ze met hun bedrijf zijn begonnen.” Deze rode lijn trekt Aron voort in zijn eigen bedrijf. “Ik ben daar zelf ook veel mee bezig. Met Aves plant ik bomen in Nederland en Borneo. Maandelijks gaat daar een deel van mijn omzet naartoe.”
Aron zou graag een movement willen opzetten. “Ik weet nog niet of dat de juiste benaming is. Ik hamer op eerlijke marketing, transparantie en open communicatie. De klant moet begrijpen wat er gebeurt in plaats van dat ze eigenlijk niet weten waarvoor ze betalen. Ik zou graag een collectief willen starten met andere ZZP’ers. Een soort keurmerk waarbij klanten weten wat ze kunnen verwachten.” Of je webdesigner, marketeer of logo-ontwerper bent maakt niet uit. “Samen kunnen we met dezelfde mindset en passie klanten helpen. We werken vanuit de motivatie om iets moois te maken mét de klant in plaats vanuit de wil om zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen. Ik geloof er echt in dat je dan de mooiste en beste dingen kunt neerzetten. Uiteindelijk zijn alle betrokken partijen dan écht tevreden.” De marketingwereld weer mooi maken, dat is wat Aron graag wil.