Je hebt een website. Je marketingpartij start advertenties. Google Ads, Meta Ads en je websitebezoekers schieten als een raket omhoog. Van dagelijks 10 naar 100. Per maand duizenden bezoekers. Of ze kwalitatief zijn? Geen idee. Want bezoekers naar jouw website krijgen is geen enkel probleem. Alleen als een website niet online staat wordt het een probleem. Maar is duizenden bezoekers naar een website sturen in de hoop dat er conversies uitkomen, wel de manier? Het werkt. Ook ik gebruik deze methode. Want in bepaalde gevallen werkt het juist.
Maar wanneer je op zoek bent naar kwalitatieve website bezoekers, waarvan je weet dat ze met jou gaan samenwerken. Of een aankoop gaan doen. Of de stap ervoor, zich inschrijven voor een nieuwsbrief als voorbeeld.
Of een bezoeker kwalitatief is, is natuurlijk per bedrijf verschillend. Bepaal dit altijd van tevoren als bedrijf. En zorg vervolgens dat ze ook meetbaar worden in Google Analytics. Want op papier is het mooi dat je weet wat een kwalitatieve websitebezoeker is. Maar komt deze ook genoeg op de website? Je kan kijken naar de volgende punten als voorbeeld:
Oke. Maar nu we weten welke doelgroep een kwalitatieve bezoeker is. Hoe gaan we dit meten? Daar zijn twee topmanieren voor waar ik je graag in mee wil nemen.
Eigenlijk een korte, maar simpele uitleg. Vooral als je Google Tag Manager onder de knie hebt. Want dan kan je vanaf nu de bezoekers gaan meten in Google Analytics 4.
Ik kan een hele uitleg schrijven over hoe je de scrolldiepte juist doormeet via Google Tag Managers. Maar Tom Boenders van Online Marketing Agency heeft een handleiding geschreven die ik niet beter had kunnen schrijven. Lees daarom de handleiding Scrolldiepte meten in Google Analytics 4 door en je weet precies hoe het werkt. Zonder echt technische kennis nodig te hebben.
Als je eenmaal alle stappen hebt doorgelopen, relevant aan jouw business, meet je voortaan kwalitatieve websitebezoekers door. Maar hoe krijg je nu meer kwalitatieve bezoekers naar je website? Hiervoor zijn advertentieplatformen als Google Ads, Meta Ads of LinkedIn een uitgelegen kans!
Voeg de kwalitatieve bezoekers toe als conversies zodat een campagne daar op kan sturen. Met daarbij een passende waarde. Waarbij een lead natuurlijk meer waard is dan een kwalitatieve bezoeker. Let op; je wil dat een campagne altijd stuurt op hetgeen dat daadwerkelijk belangrijk is. Laat je niet verleiden door bepaalde conversiewaardes van partijen omdat ze alleen je contactpagina hebben bezocht wat de landingspagina was.
Ook is het mogelijk om binnen advertentieplatformen als Facebook en Instagram vergelijkbare doelgroepen op te stellen. Weet jij precies waar een kwalitatieve bezoeker voor jouw business uit bestaat? Mooi! Geef vervolgens het platform de ruimte om vergelijkbare doelgroepen te zoeken die op jouw bezoekers lijken. De kans is groot dat zij deze bezoekers perfect weten te vinden.
Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een goede campagne op de platformen voor meer kwalitatieve bezoekers? Neem dan contact op :)