Het maken van goede en diepgaande content kan tijdrovend en arbeidsintensief zijn. Maar met de juiste handvatten zorg je ervoor dat de investering lonend wordt doordat jouw content converteert. De meest gestelde vraag is vervolgens: ‘Hoe lang moet mijn content zijn zodat het goed scoort?’. Google geeft geen specifiek aantal woorden als aanbeveling. Maar een simpele Google opdracht laat zien dat langere content vaak hoger scoort dan korte inhoud. Simpelweg omdat je meer informatie aan jouw lezer verschaft. En hoe beter jij de klant helpt, hoe meer Google jou waardeert.
Over het algemeen spreken we van lange content als het bestaat uit meer dan 1000 woorden. Content dat de diepte in gaat, meer waarde biedt voor de lezer en niet bang is om gebruikte bronnen te tonen. De lange content zorgt ervoor dat de lezer informatie verschaft over het onderwerp, zijn of haar vragen beantwoord en ervoor zorgt dat het ook in de praktijk gebruikt kan worden als dat van toepassing is.
Je wilt de lezer helpen. Dan is het vrij belangrijk om te weten wat de lezer nodig heeft of wil leren van het stuk. Welke vragen heeft de lezer? Het is namelijk jouw taak om in te spelen op deze vragen en ze te beantwoorden als expert.
- Wat moeten ze weten?
- Waarom moeten ze het weten?
- Wat kunnen ze met de informatie?
- Welke informatie moet de klant krijgen om de link te leggen?
- Wat als ze niet over de basiskennis geschikken?
- Welke invloed heeft deze informatie op hen?
- Wat is hun volgende stap?
Schrijf geen blog of artikel om een blog of artikel te schrijven. Gebruik geen woorden omdat je leest dat je daar op gevonden moet worden. Je moet ervoor zorgen dat je waarde toevoegt en de ideale klant helpt. Zodat ze meer van jouw content willen lezen. Of jouw dienst en/of product willen kopen. Verkoop je onzin in jouw content, is de kans klein dat ze wat bij jouw bedrijf afnemen. Of erger, dat ze überhaupt ooit terugkeren.
Nu duidelijk is dat de inhoud van de content nuttige informatie moet bevatten en voor potentiële klanten vragen beantwoordt, kan er gekeken worden naar de vervolgstap. Waar zit binnen de content de mogelijkheid tot conversie? Oftewel, we gaan een conversiepad opstellen. Hierbij kan je denken aan producten, diensten, services te koppelen. Of link naar aanvullende informatie die hen kan helpen naar de volgende stap te gaan. <Hier kan een link staan naar een pagina waar jij contact op kan nemen om jou hierbij te helpen>
Maar wil je dat de inhoud gaat converteren. Dan is het belangrijk om door te linken naar de daadwerkelijke pagina waar de klant op kan converteren. Als we tuinmeubelen als simpel voorbeeld pakken:
De klant is op zoek naar tuinmeubelen die het jaar door buiten kunnen staan. Het moet tegen regen, wind en zon kunnen. Maar het liefst heeft de klant dat er zo min mogelijk aan echt onderhoud gedaan hoeft te worden.
Als jij deze informatie verstrekt in een blog of informatieve tekst over materiaalsoorten die voor de klant perfect geschikt zijn. Dan link je door naar deze categoriepagina met materiaalsoorten. En wil je het nog mooier voor de klant maken. Dan vertel je ook hoeveel, of weinig onderhoud de aangegeven sets nodig hebben. De klant is perfect geholpen, wordt wellicht ambassadeur en gaat niet naar de concurrent. Win-win.
Voordat je begint, is het fijn om te weten dat er interesse is voor het onderwerp binnen jouw doelgroep. Wat voor jou een geweldig idee lijkt, kan voor de doelgroep wellicht totaal niet interessant zijn. En als niemand daadwerkelijk zoekt naar de informatie, is het vrij onwaarschijnlijk dat je verkeer en/of klanten binnen gaat halen op dat onderwerp.
Dat betekent niet dat zoekvolume het meest belangrijke is. Onderwerpen en vragen met weinig zoekvolume, kunnen kwalitatieve leads en klanten opleveren. Gebruik het zeker, maar zet geen onderwerpen aan de kant omdat een tool inschat dat er geen verkeer op zit.
Als inspiratiebron is het erg interessant. Of ter voorbereiding van een brainstormsessie over onderwerpen die je wil gaan behandelen. Je zou de volgende vragen als leidraad kunnen gebruiken:
- Is er al informatie geschreven over het onderwerp?
- Door welke partij(en) is het geschreven?
- Kan ik een nieuwe inzichten of diepte toevoegen aan het onderwerp? Bijvoorbeeld door ervaring of (test)cases.
- Haal de ideeën door tools als AlsoAsked en AnswerThePublic.
Heb je de brainstormsessie uitgevoerd? Pak alle ideeën en notities erbij. Want we gaan schrijven. Welke informatie moet gegarandeerd terugkomen om de vragen van de klant te beantwoorden? Als je deze informatie hebt, kan je ze sorteren op volgorde en is de rode draad van je artikel al klaar.
Naast de rode draad wordt het artikel gemakkelijk te lezen, te begrijpen en voorkom je dat de lezer vroegtijdig afhaakt. Want een lang(er) artikel, betekent ook een langere tijdsbesteding/investering voor de klant om te lezen. Waarbij de meeste mensen zelfs scannend lezen. Ze hebben een vraag of probleem en scannen het artikel door naar het stuk dat hier antwoord op gaat geven. Zelf zou ik dit artikel helemaal opnieuw lezen om schrijf- en spelfouten er uit proberen te halen. Maar de kans is ook aanwezig dat een ander dit hoofdstuk helemaal niet heeft gelezen :(.
Om het overzichtelijk en leesvriendelijk te houden binnen je content kan je de volgende tips overwegen om te gebruiken:
- Opsommingen en lijsten
- Witruimtes zijn je vriend.
- Deel je tekst op in kortere stukken
- Maak gebruik van koppen
- Inhoudsopgave bij verschillende onderwerpen
Lezers zullen minder snel je content overslaan als het leesvriendelijk is. En de kans is nog groter dat ze het stuk dat zij nodig hebben, opzoeken aan de hand van je inhoudsopgave/kopstukken.
Als laatste stap gaan we de content optimaliseren voor Google! Heb jij jouw content gericht op het bieden van behulpzame content, vol waarde en biedt je informatie die jouw klant nodig heeft? In plaats van hoe vaak je zoekwoord A, B, C of Z gebruikt? Top. Dan ben je hier klaar.
Lange(re) content kan gezien worden als een flinke tijdsinvestering. Het duurt namelijk ook langer om diepgaande stukken te schrijven dan de snelle losse flodders. Maar wat de content oplevert, zal altijd hoger en meer zijn dan de seo-blogjes die niets toevoegen. Als jij content maakt met publiek, autoriteit uitstraalt en de klant daadwerkelijk wil helpen. Ga jij relevant verkeer naar je website halen en conversies draaien. Het is echt de moeite waard. En als je zelf nog niet klaar bent om lange stukken te schrijven: er zijn genoeg professionals die jou kunnen helpen. Jij hebt de expertise, tekstschrijvers schrijven het op.