Google Ads

Hoe bereid jij jouw Performance Max campagne voor op de feestdagen?

September 5, 2024

Peformance Max is één van de meest besproken onderwerpen onder de Google Ads en Marketingspecialisten. En nu de feestdagen er weer aankomen hebben postbezorgers en marketeers slapeloze nachten. Want hoe ga ik de nieuwe Google-campagne Performance Max inzetten? En met nog een paar dagen te gaan tot Black Friday, loop je eigenlijk al achter op je concurrent als je nog moet bedenken hoe je dit gaat voorbereiden.

1. Doelgroepsignalen

Besteed. Hier. Veel. Aandacht. Aan.. Echt. Dit is misschien wel het meest belangrijke onderdeel binnen je Performance Max campagne. Je geeft Google de mogelijkheid om jouw signalen te volgen wie je doelgroep is. Met nadruk op mogelijkheid. Als Google denkt dat het anders moet, gaat de campagne het ook anders doen. Zorg daarom dat het kloppend is. Upload jouw klantenlijst en e-maillijsten. Verzamel de topzoekwoorden die binnen campagnes hebben gewerkt en relevant zijn. Of gebruik in-market interesses van Google zelf.

De volgende signalen werken uit ervaring goed:

- Klantenmatch

o Klanten met een hoge bonwaarde / veel bestellingen

o Klantenlijst met klanten voor de feestdagen van 2021

o E-mail abonnees op acties

- Klantintentie

o Converterende zoekwoorden uit campagnes

o URL’s van concurrenten

2. Assets

Met de Performance Max campagne is het belangrijk om een zelflerend systeem niet te veel te ‘schokken’. Als je veranderingen aanbrengt is het meestal gunstiger voor de resultaten om kleinere wijzigingen aan te brengen. Gebruik daarom de volgende aanpak:

- Maak een nieuwe itemgroep voor de promotieartikelen.

- Zorg voor nieuw en kwalitatief promotiemateriaal in video en beeld

- Gebruik de juiste extensies afgestemd op de promoties.

Als je start met een nieuwe itemgroep, zorg dan dat het binnen je bestaande lopende Performance Max campagne komt te staan. De artikelen die in de promotie komen kunnen dan draaien op de data die al verzameld is. Geef vervolgens de nieuwe itemgroep wat tijd om verder te leren voor de promotie. Wanneer je een nieuwe Performance Max campagne zou starten voor alleen de promoties, zal de campagne hoogstwaarschijnlijk te veel tijd nodig hebben om te leren. En pas goed draaien nadat de promoties al voorbij zijn. Oftewel, start op tijd en geduld is een schone zaak.

3. Datafeed

Jouw datafeed is het hele jaar belangrijk. Maar in de periode van Black Friday, Sinterklaas en Kerst nog bepalender. Doordat je niet kan targeten op zoekwoorden in de Performance Max, en de concurrentie moordend is, moet je er alles aan doen om gevonden te worden en je te onderscheiden. De Performance Max campagne gebruikt de informatie van jouw product om te begrijpen welke zoekintenties daar goed bij passen. Besteed daarom extra aandacht aan:

- Merknamen

- Zoekwoordrijke Titels en omschrijvingen

- Afbeeldingen

- Product type en Categorieën

Dé plekken waarop jij je als bedrijf kan onderscheiden van de rest.

4. Biedingen en budget

Zoals al eerder aangegeven, geef het systeem tijd om te leren en om de performance te vergroten. Maar maak geen grote veranderingen. Wanneer je het budget tijdens de promotie omhoog wilt schroeven, begin hier op tijd mee. En verhoog geleidelijk het budget dat de campagne uit mag geven. Verlaag tegelijkertijd ook geleidelijk de target ROAS.

Elke keer wanneer je het budget verhoogd, geef je ook het signaal mee aan de campagne om nieuwe doelgroepen te ontdekken. En het kan tijd kosten voor het algoritme om een juiste doelgroep te bereiken die goed converteert. Houd daarom ook in je achterhoofd dat bij een verhoging van het budget, de advertentiekosten per aankoop ook wat verhogen.

Paid Social Marketing

Wanneer je successen haalt binnen de Performance Max campagne, is het ook interessant om te testen of je successen haalt via het Display netwerk, Youtube en Gmail. Wanneer dit het geval is, is het aannemelijk dat een campagne op Facebook, Instagram, Tiktok en Snapchat ook goed kan werken. Dit wil je het liefst getest hebben voordat je campagne begint.

Niet alleen is het goed mogelijk om extra aandacht te besteden aan de promotiecampagne die je gaat starten. Wanneer je voor de Google Shopping campagne een sterke productenfeed neerzet, is het gelijk super interessant om deze ook te testen op Facebook en Instagram. Door bijvoorbeeld een Shopping+ campagne in te zetten met goede doelgroep signalen. Aangezien hier hopelijk al goed over nagedacht is.

Succes gewenst in de promotiestrijd. Dat de slimste strategieën mogen winnen :D.